الجمعة، 13 يونيو 2008

نتيجة الاعدادى .. ورجوع للماضى



اولا كده وقبل اى كلام
سمعونى اغنية الناجح يرفع ايدو
والساقط نقطع ايدو هههههههههه

احساس غريب اوى عيشته النهارده
اول ما ظهرت نتيجة الشهاده الاعدادية
وطبعا بحكم ان انا عندى سيبر لازم اكون
متابع
اكل عيش بقا يا جماعة
المهم
طبعا زى العاده النت كان زى الزفت
ومفيش اى موقع راضى يفتح من كتر الزحمة
طبعا مصر كلها مورهاش حاجه غير النتيجة النهارده
بس الحمد لله بعد عناء شديد فتح معايا موقع مديرية التربية والتعليم
وده بفضل بنت عمى قوس قزح الى وشها حلو عليا دايما
مش عايز اقولكم الناس كانت على اعصابها ازاى
الكل قاعد مستنى نتيجة تعب السنة كلها
وبحكم ان المنطقة عندنا السيبرات فيها قليلة
فطبعا كان فى ناس كتير عندى
وانا بتفرج على منظر الناس
افتكرت ايام الاعدادى بتاعتى
وامى وهى مستنية النتيجة بفارغ الصبر وعنيها اللى كانت مليانة بالدموع المحبوسة
دموع مستنية تخرج فى اى لحظة
بس ياترى اللحظة هتكون حزن ام فرح
ماعلينا من الحكاوى دى
ظهرت النتيجة وبدأت اشوف شغلى
اول نتيجة والحمد لله مجموعها كان 252 طبعا مجموع كبير جدا
انما رد فعل ابو الواد كان غريب اوى قال ايه زعلان
ويقولى ازاى ده انا ابنى فى مدرسة لغات وبدفع دم قلبى
وانا طبعا كان هاين عليا اقوم اموته ، فعلا الانسان مش بيملى عينه غير التراب
المهم مشى هو وابنه اللهى يحرقهم بجاز
وتوالت النتايج نتيجة تلو الاخرى وناس تزغرط وناس تعيط وناس بتاخدها عادى
وانا بقا موصفلكومش منظرى قاعد وسط فيلم عربى وفيلم ابيض واسود
واحد ينجح ويجيب مجموع الاقيه بايسنى على اساس انى موزه بقا
والى يتنيل ويسقط يروح راميلى كلمتين زى الفل فاكر ان انا الى بصحح الورق
اغرب حاجه بقا حصلت
واحده بنت جبتلها النتيجة انما اية نتيجة زى العسل
البنت شايلة 3 مواد غير المجموع كمان 131 يعنى بايظة من كله
الغريب بقا رد فعل البنت وامها
البنت ايزى خالص وامها زيها وجملة واحده الى قالوها
بقولها معلش يا امى تتعوض
تقولى معلش على اية عادى تمتحن تانى وتدخل بفلوسها مدرسة ثانوى
اومال المدارس الخاصة بتعمل ايه
الجملة دى فكرتنى بواحد كده زمان طبعا انتو عارفين ده مين احم احم مش انا
افتكرت علطول نفسى فى ايام الاعدادى
قولت نفس الكلام مع ان امى كانت منهارة
بس انا كنت زى البنت دى واخدها ايزى جدا جدا جدا
وقولت كبيرى ثانوى خاص
وهو فعلا ده اللى حصل بعد المجموع الكبير اللى انا جيبته
المهم فى الحكاوى الى انا بحكيها من الصبح دى وواجع دماغكم بيها
الشعور الى انا حاسه و اول مره اجربه
كل نتيجة كنت بجيبها كنت ببقا على اعصابى فيها زى اهلهم
بس بجد ربنا يكون فى عون الاهالى بجد حرقة دم وتعب
والعيال عادى ولا حد حاطت فى دماغو حاجه
بجد حسيت باحساس غريب وجديد عليا
احساس بالندم ندمى على انى خيبت امل امى وضيعت تعبها معايا على الفاضى
ندمى على احلام كنت بحلمها وكانت ممكن تتحقق لو اجتهدت شوية فى دراستى
وندم وندم وندم على حاجات تانية كتير افتكرتها انهارده
افتكرتها وانا شايف وجوه اهالى الطلبة والاختلاف بين كل وجه والاخر
اختلاف من الحزن والفرح
فى ختام كلامى بقول لكل طالب نجح وفرح اهلو الف الف مليون مبروك
والى مش نجح بقولو انسى الى فات وركز فى الى جى وحاول تجتهد شوية
علشان ميجيش يوم وتلاقى نفسك ندمان على حاجه كانت فى ايدك



هناك 32 تعليقًا:

basma saghir يقول...

فكرتني بايام العذاب...وصعوبة الانتظار والترقب...من 3 ايام تقريبا عرفت نتيجة تالتة ابتدائي بتاعة ابن خالتي بس بجد كانت فرحة ما بعدها فرحة لسبب بسيط جدا..اني انا اللي كنت بذاكرله...بس فعلا فرحة النجاح عمرها ما تكمل الا اذا كان الطالب تعب وطلعت عينه واتبهدل واتمرمط في المذاكرة والامتحانات

يارب يوفق الجميع

ٍSOU يقول...

ياااااااااااة الواحد نسى الايام دى من زمان

اوعى تفكر يقول...

يااااااااااه ليه يابنى بتفكرنى بالايام السيئه فى عمرى اصلى انا كنت طول عمرى فاشل فى الدراسه وعمر ما جبت مجموع عدل
المهم خلاص بقى فى حد بينافسك دلوقتى فى الرئاسه انتظر ابن قورته
..................................
ملك النوبه

زُمُرده يقول...

اولا مبروك على المونه والحركات الحلوه ووالترحيب وشكل الماوس وكله كله
--------------

آآآآآآآآآه اهو ده حال الدنيا
فرح مغموس بالحزن
لا طالنا استمتعنا بده ولا ده
كل واحد رايح ياخد نتيجته بيبقى عارف شكلها او ع الاقل قريب منه
ولو جت زي ما شايف اكيد هيفرح ولو احسن فرحته تزيد
---------------
قدر الله وماشاء فعل
يمكن لو ذاكرت كنت بقيت في مكان تاني وسط ناس تانيه ومكسبناش معرفتك

كل امر المؤمن خير
الحمدلله
المهم ان العمر ميضعيش وتفوق متأخر اووووووي
-----
بحب الاغنيه دي جدا جدا

غير معرف يقول...

لا جامده ياعمرو بس انا افتكرت ايام
الثانويه مشش عارفه ليه
بس عامه معدش حد بيزعل علي نتيجه ولاده
لانه عارف انه هيتعلم ويطفح الدم وبعدين يتخرج ويقعد جنبه فدي الحسره الاكبر
انما الزعل الخفافي ده اللي بدري بدري
ده مقدور عليه

كراكيب يقول...

يعني الولاد عندك في السيبر بيجيبوا النتيجة ومشغولين بمستقبلهم وانت قاعد بتفكر في الذكريات الاليمة اللي عشتها في طفولتك
ياراجل ركز في اكل عيشك مش كدة
وبعدين انا بتنكد لما حد يجيبلي سيرة النتيجة اساسا يوووووووووه ماتعملش كدة تاني علشان لسة في ثانوية ونكد وكدة
عمرو عمرو عمرو.... ازيك

Unknown يقول...

انا فى اعدادى كنت جايبة مجموع حلو بس بردو كنت خايفة اوى بس دلوقتى باستغرب اوى من الناس اللى بتخاف على النتيجة باحس ان الموضوع ابسط من الخوف وحرقة الاعصاب بس دة طبعا لانى برة الموضوع يعنى باتفرج بس على العموم الله لايعدها ايام ويسهل لنا ونخلص جامعة سلاااااام

بنت مصريه يقول...

كانت ايام حلوه والله
بس ايام نتيجه ثانوى كانت اصعب بكتيير
يللا متزعلش كل واحد بياخد نصيبه
بوست جميل احييك

قوس قزح يقول...

بوست جميل اوى يا عمرو
و الاجمل منه احساسك .. لان مش اى حد بقارن حاله بحال غيره و يعترف انه غلطان او ندمان .. و دى شجاعة منك و فى نفس الوقت عبرة لكل واحد بيستسهل و يفكر ان مش فارق النتيجة معاه

تحياتى على البوست الهادف ده

اميرة الرومانسيه يقول...

بوست جميل رجعتنى انا كمان للايام دى
كانت ايام جميله
بس الواحد تعب ساعتها والحمد لله جبت مجموع عالى
بس برضو كنت مضايقه لانى كنت اتظلمت النص الاول بس الحمد لله
كانت ايام جميله بقى بالنسبه للاصحاب
كانو اصحاب متدينين
لاكن دلوقت متعرفش تصاحب حد كويس غير لما تطلع عينك
وتسلم ايدك على البوست الجامد دا
تحياتى
اميرة الرومانسيه

Unknown يقول...

تالته اعدادى مين
انا فى تالته ثانوى ومخنوق
بس انت مدونتك جميله جدا على فكره انا نوبى زيك من قورته
ياريت تضيفنى عندك
sasatifa91@hotmail.com
وسلام يا ريحه الحبايب

غير معرف يقول...

انت صح
انا قرايبي ف تانية ثانوي
عايزة اقولك اني ببقى قلقانه عليهم قلق غريب
اصل انا عندي شوية برود يعني مش بتأثر أوي باللي حواليا
انما التلاتة دول فكرتني بيهم وانت بتتكلم
احساسك حلو
جااااااااااامد

كيكى عوووووو يقول...

افففففففففففففففففففف اخيرااااااااااااااااا على فكرة مدونتك بقت بطئ جدااااااااااا والله بقالى اكتر من نصف ساعة بحاول معها....وساعة بخش وبتهنج..بجد اعمل حاجة اوك عمورة..........الله يحرقها الدراسة دى والله..يعنى كلنا اخرتنا ايييييييييييية..قاعدينى فى البيوت...بلا قرف..هى مجرد منظر اجتماعى مش اكترررررررررررررر....بوست جامد زى صاحبوااااااااااااا...ربنا يستر عليك فى السيبر لم تطلع نتيجة الثانوى..خد بالك..وحجز بين الناس

قلب يحترق يقول...

هسيب تعليق مع اني معايا الجواز والجنسية

والله فكرتني بأحلي أيام علي الرغم من القلق ووجع القلب

بس ايام متتنسيش

ويمكن لسة بعيشها مع اخواتي التوأم الصغيرين

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى يقول...

بيسووووو
ميرسى كتير على التعليق الجامد
ومعاكى حق الفرحة عمرها ما تكمل غير بالنجاح والتعب ويارب ينجح الجميع

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى يقول...

سوووووو
ادينى بفكركم تانى بيها علشان اقلب المواجع
هههههههههههههههههه

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى يقول...

فارس النوبة حبيب قلبى
ههههههههههههههههههههه
حلوه حكاية الايام السيئة دى
يابنى الحال من بعضو وكلنا فى الهوا سوا
ميرسى ياريس على تعليقك الجميل

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى يقول...

الله يبارك فيكى يا زمرده هانم
بجد يا قمر تعليقك جامد اوى وفرحنى كتير وانتى لخصتى كل حاجه فى كلمتين

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى يقول...

مياده القمر
معاكى حق والله يعنى الى نجحو عملو اية مهو تلت تربع شباب البلد متخرج واديهم طالع عينهم ولا حد بيعمل حاجه
خلاص بقا كلو محصل بعضو

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى يقول...

كراكيب حبيبى
ازيك ياباشا والله وحشنى موووووت
على فكره والله انا مركز فى اكل عيشى جامد بس المنظر فعلا رجعنى تلقائى لأيام زمان لحاجات بجد انا مش بحب افتكرها بس اعمل اية مش بأيدى

تشكر ياريس على التعليق الجامد

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى يقول...

كراكيب حبيبى
ازيك ياباشا والله وحشنى موووووت
على فكره والله انا مركز فى اكل عيشى جامد بس المنظر فعلا رجعنى تلقائى لأيام زمان لحاجات بجد انا مش بحب افتكرها بس اعمل اية مش بأيدى

تشكر ياريس على التعليق الجامد

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى يقول...

على رأيك يا انجى احنا علشان من جوه الدايرة الان مش هنحس بالعزاب انما الى بيعيشها اكيد حاسس ومقدر كويس
ولو كنتى موجوده معايا كنتى قولتى غير كده
ميرسى يا قمر على التعليق

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى يقول...

بنت مصرية
ميرسى يا قمر على التعليق الجميل
على فكره انتى اول واحده تقول كانت ايام حلوه
ههههههههههههههههههههههههههههه
شكلك كده طلعتى الاولى على المدرسة وقتها

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى يقول...

داليا بنت عمـــى الغالية
الحمد لله يا قمر الشجاعة دى كنت محتاجها من زمان بس اهى جت اخيرا علشان اعترف بغلطة صغيرة من غلطاتى
واكيد هعترف بالباقى وربنا يستر بقا

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى يقول...

اميرة
بلاش نمثل بقا ونقول مجموع عالى انا الى جبتلك النتيجة وقتها وجبتى مجموع زى الطين
ال عالى ال ههههههههههههههه
انتى دبلوم تجارة يابنتى هههههههههههههههههههههههههههههههه

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى يقول...

لولولولولولى اخيرا لقيت واحد نوبى تانى
ومن قورتة كمان اسمع سلام لأحلى ناس فى الدنيا

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى يقول...

احسن تستاهل
ميرسى يا قمر على ردك وتعليقك الجميل
وان شاء الله ربنا يطمنك على نتيجة قرايبك ويكونو من الناجحين قولى امين

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى يقول...

كيكى
انا خفيت كتير من المدونة علشان دى مش اول شكوى تجيلى والمره الجاية تدخلى بسهولة
انما حكاية الثانوى انا ناوى ايامها هجيب النتيجة والناس تستنى بره بدل ما ينزلو فيا ضرب وانا جوه هههههههههههههههههههههههه

عًٍمًرٌٍوٍ آلنْوٍبٌَِى يقول...

قلب يحترق
معاكى الجواز والجنسية يعنى انتى نوبية لولولولولى النوبى التالت يا جماعة اللهم زيد وبارك هنبقى عزوة يابشر

اميرة الرومانسيه يقول...

يلاهوى على الكدب الى فى دمك
انت الى جبتلى النتيجه
وبعدين انا مش دبلوم تجاره
ومجموعى مش زى الطين ال جايبلى النتيجه
بطلو الكدب دا بقى

غير معرف يقول...

احلي حاجه انك تكون حاسس بلي حواليك ولما تحس باللي هما حسينه في اهم لحظات حياتهم بس كلامك رجعني ليوم نتيجه الاعداديه بتاعتي وكنت بدعي ربنا اني اجيب مجموع كبيرو علي الرغم من اني كنت اعرف ناس كتير اووي في الاعداديه معايا اكنتش شايله هم ان حد مهم يجيب اكتر مني لاني كنت نوعا ما شاطره الا واحد بس هو ابن جيرانا علشان كان بيننا تحدي علي طول من يجيب مجموع اكتر والحمد لله جبت اكتر منه بدرجه واحد .

الخيط الرفيع يقول...

الف ومليوووووووووون مبروك لكل حد نجح
بس عاوزة اقول حاجة اللي راح راح شوف ممكن تعمل اية علشان تخلي اللي جي حلو ومشرف وساعات بنكون موهوبين في حاجات كتير بس الكل بيقيم بالدراسة بس ودا تخلف

المفروض حاجات كتير تقيمنا كبني ادمين مش النجاح في الحفظ بس
ولا رأيك اية
وبجد بحس ان الاهالي بيهتموا بدرجات اولادهم اكتر من اولادهم اساسا